mandag 5. mai 2014

Loppefunn med fine toner

I helga var jeg på loppemarked, noe som hører til sjeldenheten for min del først og fremst fordi det ikke er loppemarked så ofte her i området. Dermed var jo forventningene store da jeg omsider skulle dra på et. Jeg hadde ikke noe spesielt jeg skulle kjøpe, men dro dit med et åpent sinn kan man vel si. 
 
Etter å ha gransket alt av møbler og pyntegjenstander, fikk jeg øye på en flott gammel Radionette Symfoni 3D. For min del var det det estetiske som lokket. Selve radiofunksjonen var ikke så viktig der og da. Men radioen skulle selges på auksjon senere så jeg la fra meg tanken om å kjøpe den. Jeg har vært på antikvitetsauksjon tidligere og tenkte at prisen fort ble for høy eller at det ble mange som kom til å by. Og jeg føler meg ikke helt komfortabel med å stå der og bli revet med av munnrappheten til auksjonarius.


Men hva skjedde?
Ved en tilfeldighet gikk jeg inn i lokalet igjen akkurat da det var auksjon. Og siden det ikke var så mange som var samlet til auksjon og de andre gjenstandene ikke gikk for svimlende priser så ga jeg det en sjanse.
 
 
Og endte opp med å vinne budrunden (ja, det føltes som jeg vant! Juhu!)
 

Radioen er i fin stand og kan fint fungere som pyntegjenstand i Halsebøstua.
Radionette Symfoni 3D, av denne typen, ble produsert fra 1956 noe denne radioen mest sannsynlig også er.
Den ble kjøpt for 790kr den gang, noe som i dag utgjør ca.10.000kr. Jeg fikk den for langt under det da...
 

Så her står den da :) Etter litt arbeid fikk Rune og faren lyd i den. Og for en lyd! :)
 Og tar jeg ikke helt feil så kan vi koble et Dab-adapter til den også så da får den "leve" forbi 2017 iallfall.
 
Kanskje dere la merke til disse 50-tallsstolene på forrige bilde?
Disse tilhørte mine besteforeldre på Sandstrand og vi trakk dem om selv for 6 år siden med god hjelp av moren til Rune. Den gang hadde vi de stående i funkisleiligheta vi bodde i, men der kom de overhodet ikke til sin rett. Nå derimot glir de rett inn :)
Og de er gode å sitte i også. Så i går var vi innom Halsebøstua, satt på radioen og satt oss ned i godstolene og drakk kaffe. Skikkelig søndagskos :)
 
Ha en fin uke!
*Hilde*
 


2 kommentarer:

  1. Å, for en flott radio! Den passet helt perfekt inn hos dere, og at det var lyd i den var jo en skikkelig bonus :-)
    Likte veldig godt stolene dine også. Har vært på utkikk etter noen sånne til Lunden, men er ikke så erfarne med å trekke om stoler så jeg har ikke funnet noen
    aktuelle kandidater enda.
    Kjempfine bilder som oser av søndagskos!

    Ha en fin uke!

    Mona

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Hei! Legg gjerne igjen en kommentar eller en hilsen. Det synes vi er kjempehyggelig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ta gjerne en titt på dette