mandag 12. mars 2012

Hvalbeinet

Da vi overtok gården sto dette hvalbeinet i "nyhuset" ved siden av vedovnen. I starten trodde vi, eller iallfall jeg, at det bare var en trekubbe, men strukturen var liksom ikke som i et tre. Etterhvert skjønte vi jo at det måtte være en ryggvirvel, og da mest sannsynlig fra en hval (ikke så mye annet å velge i kanskje...). Som fysioterapeut burde jeg vel strengt tatt ha sett hva det var, men for å si det sånn.. jeg er ikke vant til riktig så store ryggvirvler som denne... I ett av de tidligere innleggene fikk jeg spørsmål om hvalbeinet fortsatt eksisterer og det gjør det. Og hvis noen har interessant info om det så legg gjerne igjen en kommentar eller send mail. Det hadde vært interessant å vite hvor det kommer fra og hvor gammelt det er.

Nå står hvalbeinet nede i Halsebøstua, ved siden av ovnen i finstua. Så får vi se hvor vi setter det etterhvert.


5 kommentarer:

  1. hei :D
    Hvet ikke hvor gammel den kan være,men min mormor hadde flere slike ute i hagen.Hun var fiske og småbrukerkone.Min familie kom fra Balsfjord i Troms og både min morfar og mine onkler var fiskere.De var i Lofoten,men også på Finnmarkfiske. Dette var på 60 tallet og tidligere.

    Vennlig hilsen Elisabeth

    PS var morro å se igjen,vekket gode minner

    SvarSlett
  2. Det var moro og se den gamle lastebilen foran huset jeg har lenge vert ute etter bilder av dene bilen og personene hær jeg er da selv fra halsebø,og kjener en del av historjen runt huset og området runt,jeg tar kontakt med dere når det paser seg ved høve.
    det var moro og få se valbenet i gjen ,det var sto dengang på motsat side av ovnen,bilen tror jeg er den første til brokvik maskinstasjon,men skal ikke si noe mere da jeg ikke kjener den så gott.

    SvarSlett
  3. Håper dere får lov og bruke andre foto som tilhører gårens historje,da det ligger en god del til det.

    SvarSlett
  4. jeg ser av bildene du tidligere har lagt frem av en komode med speil, da jeg har had en slik var det ønskelig og få ett bedre bilde av den på dene siden er det murlig er jeg taknemelig

    SvarSlett
  5. Hei!
    Virker som du har mange spennende historier om Halsebøstua, send gjerne en mail :)
    Vi har dessverre ikke så mange bilder av huset og gården, skulle ønske vi hadde flere for å kunne sett litt mer hvordan det så ut den gang huset var i bruk.
    Ang.kommoden så kan jeg godt legge ut noen bilder av den. Synes den er et av de fineste møblene i huset. Og den passer jo så fint inn i finstua :)

    SvarSlett

Hei! Legg gjerne igjen en kommentar eller en hilsen. Det synes vi er kjempehyggelig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ta gjerne en titt på dette